<نه> سنا به بودجه ترامپ



گروه جهان/    در نخستین سالگرد ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در حالی که عقربه ساعت‌ها داشت با شتاب از نیمه‌شب جمعه می‌گذشت و وارد نخستین دقایق شنبه 20 ژانویه می‌شد، لایحه بودجه موقت یک ماهه دولت که از سد مجلس نمایندگان گذشته بود، در سنا آرای لازم را به دست نیاورد و دولت امریکا تعطیل شد. اگرچه تعطیلی دولت در امریکا اتفاق تازه‌ای نیست و تاکنون 18 بار رخ داده که آخرین بار آن در سال 2013 رخ داد اما
در شرایطی که هم کنگره و هم کاخ‌سفید در دست یک حزب (جمهوریخواه) است، تعطیلی یک دولت جمهوریخواه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.


به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، نیمه شب جمعه به وقت امریکا (صبح دیروز شنبه به وقت تهران)، لایحه بودجه موقت یک ماهه دولت ترامپ که پیشتر در مجلس نمایندگان آرای لازم را کسب کرده بود، برای رأی‌گیری به سنا رفت و از آنجا که در سنا نیز 51 نفر از نمایندگان جمهوریخواه هستند، دولت نیاز به رأی 9نفر از دموکرات‌ها داشت. اما در نهایت 50نماینده به لایحه رأی مثبت دادند و هیچ کدام از نمایندگان دموکرات حاضر به رأی دادن به این لایحه نشدند و به این ترتیب حدنصاب 60 رأی حاصل نشد و ترامپ در حالی نخستین سالگرد ریاست جمهوری خود را جشن گرفت که بسیاری از نهادهای فدرالی دولت او تعطیل شدند. ارتش، نهادهای امنیتی از جمله پلیس فدرال (اف بی‌ آی)، بخش اورژانس، زندان‌ها، بخش خدمات ترافیک هوایی و حمل و نقل عمومی، تنها نهادهایی هستند که تحت تأثیر تعطیلی دولت قرار نمی‌گیرند.
پیامدهای تعطیلی دولت ترامپ بربخش‌های مختلف امریکا
خبرنگار الجزیره که از واشنگتن گزارش می‌داد، درباره تعطیلی دولت ترامپ گفت، به نظر نمی‌رسد که عموم مردم بسرعت و به طور جدی و گسترده از آن تأثیر بپذیرند اما از نظر سیاسی یک ضربه مهلک به دولت ترامپ خورد. او ادامه داد، سناتورها دارند سخت کار می‌کنند تا به یک توافق جایگزین برسند اما حتی اگر توافقی حاصل شود باز باید در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود و تا آن زمان نیز دولت تعطیل خواهد بود.به گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری الجزیره، «بث آن بووینو»،
 اقتصاددان برجسته در آژانس رتبه‌بندی مالی «استاندارد‌ اند پورز» درباره اثرات مستقیم تعطیلی دولت، گفت: اثر فوری این اتفاق بیکار شدن حدود 700 هزار کارمند دولت است. این افراد تا زمانی که دولت دوباره کارش را آغاز نکند، خانه نشین می‌شوند و هیچ تضمینی وجود ندارد تا دولت بابت روزهای خانه نشینی به آنها پولی بپردازد. اگرچه در گذشته و در جریان تعطیلی دولت‌ها، حقوق کارمندان پرداخت شده است. اما حتی اگر حقوق‌ها پرداخت شود، دولت امریکا سود حاصل از فعالیت حدود یک میلیون نیروی کار را از دست می‌دهد و این خسارت جبران‌ناپذیر است.پارک‌های ملی، موزه‌ها، باغ وحش‌ها و اماکن عمومی دولتی بسته می‌شوند و اگر تعطیلی دولت از چند روز فراتر برود، روند بررسی پاسپورت‌ها و صدور ویزا نیز تعطیل می‌شود. این اتفاق صنعت توریسم امریکا را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.پیمانکاران هم گروه دیگری هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند. برای سال مالی 2018 دولت بیش از 43 میلیارد دلار قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی بسته است اما حالا که دولت تعطیل شده هیچ کدام از این مبالغ به پیمانکاران پرداخت نمی‌شود و پول قابل توجهی که باید به جیب شهروندان بخش خصوصی می‌رفت، معلق می‌ماند. فروش املاک و مستغلات نیز افت خواهد کرد.
در سال 2013 در دولت اوباما، دولت 16روز تعطیل بود و این تعطیلی، حدود 24میلیارد دلار به اقتصاد امریکا لطمه زد. در آن سال تولید ناخالص داخلی امریکا 16 تریلیون دلار بود. پیش‌بینی می‌شود، تعطیلی دولت ترامپ نیز هفته‌ای 6میلیارد دلار به دولت ضرر بزند.
براساس قانون اساسی امریکا، یک دولت زمانی به تعطیلی کشیده می‌شود که کنگره و رئیس جمهوری نتوانند بر سر لایحه بودجه پیشنهادی دولت به توافق برسند اما در مورد دولت ترامپ، بسیاری معتقدند، فارغ از اختلاف نظرهایی که بین ترامپ و نمایندگان و سناتورهای کنگره وجود دارد، شخص ترامپ و عملکرد جنجالی یک ساله‌ای که داشته در آرای سناتورها تأثیر گذاشته است.
حمله ترامپ و دوستانش به دموکرات‌ها
به گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری الجزیره، ترامپ در شبکه‌های اجتماعی به مخالفان دموکرات خود حمله کرد و نوشت: «دموکرات‌ها این تعطیلی را می‌خواهند تا از طریق آن موفقیت بزرگ ما در کاهش مالیاتی و رشد اقتصادی کشور به حاشیه برانند.» ترامپ همچنین با لحنی کنایه‌آمیز شومر را به خاطر «جلسه مقدماتی عالی ای» که پیش از جلسه رأی‌گیری سنا برگزار کرده و دموکرات‌ها را متحد کرده بود، تحسین کرد.
مایک پنس نیز از دموکرات‌ها به خاطر ناکامی کنگره در جلوگیری از تعطیلی دولت انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت: دولت همه تلاش خود را برای حمایت از زنان و مردانی که در خطوط مقدم آزادی مبارزه می‌کنند به‌کار خواهد گرفت اما از امشب به‌علت تعطیلی دولت، این افراد بدون حقوق خواهند ماند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «دموکرات‌های سنا عامل «تعطیلی شومر» هستند، امشب دموکرات‌ها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده نظامیان امریکایی، کودکان آسیب پذیر و توانایی‌های کشور برای خدمت به تمام امریکایی‌ها، مقدم شمردند. ما [کاخ سفید] درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی تا زمانی که دموکرات‌ها شهروندان مشروع ما را برای خواسته‌های نامعقول خود به گروگان گرفته‌اند، مذاکره نمی‌کنیم.» سندرز در این بیانیه دموکرات‌ها را «بازندگان مانع تراش و نه قانونگذار» نامید.
در این بیانیه اشاره سندرز به قانون داکا (حمایت از پناهجویان غیرقانونی که در کودکی وارد امریکا شده اند) بود. زیرا یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در لایحه بودجه پیشنهادی دولت ترامپ، سرنوشت همین پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رؤیاپردازان» است. قانون داکا در سال 2012 و در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق تصویب شد اما ترامپ که به شدت مخالف سیاست درهای باز و پذیرش پناهجو است، می‌کوشد این قانون را لغو و 800 هزار مرد و زن جوان را که از کودکی وارد امریکا شده‌اند، از این کشور اخراج کند.میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای امریکا نیز دموکرات‌ها را برای توقف خدمات و فعالیت‌های دولت سرزنش کرد و گفت، آماده گفت‌و‌گو با دموکرات‌ها در خصوص حل و فصل بن‌بست بودجه‌ای است. اظهارات کانل در حالی است که بنا بر گزارش هافینگتون پست، بین جمهوریخواهان نیز اختلاف نظرهایی برسر بودجه پیشنهادی ترامپ بویژه افزایش بودجه نظامی امریکا وجود دارد.
سرنوشت نامعلوم لایحه بودجه ترامپ
به گزارش «ایران» به نقل از سایت روزنامه واشنگتن پست، حدود 20 روز از سال 2018 میلادی و یک سال از عمر دولت ترامپ می‌گذرد اما هنوز لایحه بودجه این دولت تصویب نشده و تا پیش از جلسه جمعه شب سنا، کنگره سه بار بودجه کوتاه مدت موقت را با هدف ممانعت از تعطیلی دولت تصویب کرده بود. جمعه شب نیز بسیاری از مقامات کاخ سفید امید داشتند لایحه بودجه موقت یک ماهه که در مجلس نمایندگان تصویب شده بود در سنا نیز تصویب شود و دولت برای چهارمین بار با لایحه موقت به کار خود ادامه دهد اما این اتفاق نیفتاد.

یادداشت
گروکشی دموکرات‌های امریکا با لایحه بودجه
امیرعلی ابوالفتح
کارشناس امریکا
در پی ناکامی مجلس سنا در تصویب لایحه بودجه موقت، دولت فدرال ایالات متحده امریکا به تعطیلی کشیده شد؛ این تعطیلی در حالی رخ داد که اکثریت جمهوریخواهان هر دو بازوی کنگره در مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند. دولت امریکا برای تصویب لایحه بودجه حداقل به 60 رأی سنا نیاز داشت. اما از آنجا که جمهوریخواهان 51 رأی دارند، نیازمند موافقت حداقل 9 سناتور دموکرات با لایحه بودجه بودند. سران حزب دموکرات در سنا پیش از این هشدار داده بودند بدون تجدید نظر دولت در سیاست‌های مهاجرتی با لایحه بودجه موافقت نخواهند کرد. دموکرات‌ها در تلاش هستند تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا برای توقف برنامه «اقدام معوق برای تازه واردها در کودکی» (داکا) تغییر دهند. در صورت عدم تغییر این تصمیم در حدود 800 هزار مهاجر موسوم به رؤیاپردازان در معرض بیکاری و اخراج از امریکا قرار خواهند گرفت. البته جمهوریخواهان ارتباط طرح مهاجرتی ترامپ با لایحه بودجه را گروکشی دموکراتها لقب داده‌اند و کاخ سفید نیز تأکید کرده به هیچ وجه حاضر نیست بر سر این موضوع عقب نشینی کند. از این جهت به نظر می‌رسد بحث تعطیلی فعالیت دولت فدرال در امریکا تا مدتی ادامه یابد، مگر اینکه دو طرف منازعه به مصالحه‌ای دست یابند که در این صورت نیز همزمان با تأمین منابع مالی مورد نیاز دولت، رؤیاپردازان نیز از خطر اخراج از امریکا رهایی خواهند یافت.